Otázky a odpovědi

Dobrý den, slyšela jsem o petici týkající se " dvouletých dětí v MŠ".
Mohu znát její přesné znění? Děkuji...

Věc: Petice a otevřený dopis "Dvouleté děti do školky nepatří"

Vážená paní odstupující ministryně,

připravila jste a prosadila zákon, který umožňuje přijímání dvouletých dětí do mateřských škol. Je to obrovská chyba a velmi nezodpovědné rozhodnutí. Jak odborně, tak lidsky. Vaše rozhodnutí je v naprostém rozporu s dostupným vědeckým poznáním i zdravým selským rozumem. Je to špatná politika.  

Možná Vám to neřekli, ale dvouleté děti do mateřské školy rozhodně nepatří.

Máme pro toto tvrzení pádné argumenty:

do tří let věku se formuje až 90% naší osobnosti, jde tedy o naprosto klíčové období lidského života
absolutně nejdůležitější v tomto období je bezpečná vazba mezi mámou a dítětem
tato vazba se utváří zejména jejich vzájemným kontaktem, když jsou přirozeně spolu, malé dítě potřebuje ze všeho nejvíce být se svou mámou
dítě buduje do tří let důvěru v sebe sama a svět kolem sebe, potřebuje doslova najít svůj domov
máma je v tomto směru pro dítě nikým a ničím nenahraditelná 
jakékoli dlouhodobé odtržení dítěte od mámy je v tomto věku pro dítě nebezpečné a může ho trvale a nevratně poškodit   
víme, že malé dítě potřebuje určité množství pozornosti, určitý počet doteků, určitý počet pohlazení, určitý počet pohledů z očí do očí
žádná učitelka či chůva není schopná v tomto směru plnohodnotně nahradit mámu
malé dvouleté dítě například vnímá sebe a mámu jako "jednu bytost" a neumí se od mámy oddělit, k tomu dochází až kolem věku tří let

Posíláme tuto petici, abychom Vám jasně řekli, že s tímto zákonem nesouhlasíme a uděláme všechno, co bude v našich silách, aby došlo k jeho změně. Nechceme, aby se dvouleté děti do mateřských škol přijímaly.

Píšeme jménem rodičů a prarodičů. Píšeme za svobodné matky a samoživitelky. Píšeme za přetížené učitelky, které mají náročnou a zodpovědnou práci a kterým jste Vy tímto zákonem ještě více naložila. A hlavně píšeme za malé dvouleté děti, které se nemohou bránit.

Budeme informovat starosty, primátory a radní pro školství, aby nečinili žádná zbytečná předběžná opatření, aby neinvestovali do příprav pro vstup dvouletých dětí do mateřských škol. Byly by to vyhozené peníze.  

Budeme aktivně vyzývat ředitelky, učitelky a učitele mateřských škol, aby se semkli a projevovali občanskou neposlušnost a dvouleté děti do mateřských škol nepřijímali.  Aby rodičům vysvětlovali, proč tak malé děti do mateřské školy nepatří a jak jim to může ublížit. 

Budeme informovat rodiče, že předčasným umisťováním do mateřských škol riskují, že jejich děti budou agresivní, neklidné, budou mít poruchy chování, spánku, alergie, ekzémy. V nejhorších případech může dojít k trvalému a nevratnému poškození mozku - děti získají tzv. citovou deprivaci, se kterou se budou potýkat po celý zbytek života.

Budeme rodiče přesvědčovat, že rodičovství je nejtěžší a nejdůležitější věcí na světě. Ne kariéra. Ne peníze. Ne placení daní.

Budeme na rodiče a širokou veřejnost naléhat, aby za žádnou cenu nedopustili, aby se stalo běžným zvykem a normou odkládat malé dvouleté děti do mateřské školy.

Chápeme, že některé matky mohou být v zoufalé situaci a nezbyde jim nic jiného než dvouleté dítě do mateřské školy umístit. Nebo některé děti mohou mít akcelerovaný vývoj a bude pro ně užitečné, aby začaly chodit do mateřské školy dříve.

Proto o přijetí dítěte do mateřské školy před završením jeho třetího roku musí mít právo v každém konkrétním případě rozhodnout ředitelka školy - pečlivě, odpovědně a po diskusi s učitelkami a rodiči.

Česká republika má světový unikát v tom, že umožňuje matkám tříletou mateřskou dovolenou. Je to dobrá a zdravá věc. V tom jsme v celosvětovém měřítku moderní a ostatní země by se od nás tento přístup mohly učit. Jsme přesvědčeni, že by byla velká a hloupá chyba tuto výsadu rušit nebo ji jakkoli ohrožovat.

Vážená paní odstupující ministryně, jsme připraveni se s Vámi sejít a vysvětlit Vám naše argumenty osobně. Domníváme se, že právě Vy byste měla svou chybu napravit, přijmout svoji politickou odpovědnost a být iniciátorkou změny zákona. Věříme, že si nepřejete, aby za Vaším působením na ministerstvu zůstala chyba tak fatálních rozměrů.  

PhDr. Marek Herman, vysokoškolský pedagog a Mgr. Jiří Halda, speciální pedagog

—————

Mohou dvouleté děti bez problémů chodit do školky?


Toto bývá stále častěji omílaná otázka, kterou si kladou jak maminky chtějíce dříve po rodičovské do práce, ale také ředitelky mateřských škol...


Přijetí dvouletého dítěte do školky ale není věc tak jednoduchá. Ve většině školek stále bojují s omezenou kapacitou - školky jsou zcela zaplněné a dvouleté děti by ubíraly místa tříletým, mnohdy i čtyřletým dětem. Další věcí je to, že dvouleté dítě má úplně jiné nároky a potřeby než tříleté-častokrát má ještě plínku, mnohdy i dudlík, samo se nenají, některé z dvouletých dětí spí i dvakrát denně. Zde platí pravidlo - čím menší dítě, tím víc potřebuje „svého" dospělého.

V každém případě potřebují dvouleté děti vhodné podmínky (vybavení tříd, hygienické podmínky, snížení počtu dětí ve třídě)a samozřejmě speciálně připravený personál, který jim zajistí kvalitní výchovu i vzdělávání. Mohou toto mateřské školy při naplňování tříd na maximum a nedostatku financí běžně zajistit?
Pravděpodobně ne...

Trochu jiná situace je na menších vesnických školkách, které svým způsobem trochu připomínají rodinnou atmosféru. Bývají zde třídy s nižšími počty, proto nebývá problémem přijmout i některé děti dvouleté. Pro ty je to celkem dobrá šance, jak si na pobyt v mateřské škole zvykat. Jak by ale situace vypadala, kdyby mateřská škola naplnila dvouletými dětmi celou třídu? Na některých soukromých „školičkách" to tak je. Je však také pravdou, že zde bývají skupinky dětí menší, většinou jsou mladším dětem uzpůsobeny i prostory a materiální vybavení.

(Mgr. Monika Kucková)

 

—————

Jak připravit dítě k zápisu do školy?

Desatero pro prvňáčka

  1. Vím, jak se jmenuji, kde bydlím, kolik je mi let a jak se jmenují  moji rodiče.
  2. Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru, a to tak rychle, aby na mě nikdo z mých kamarádů nemusel čekat.
  3. Umím si zavázat boty na tkaničky.
  4. Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří.
  5. Umím vystřihnout obrázek nůžkami. Při kreslení správně sedím a držím tužku.
  6. Dovedu si připravit svačinku na ubrousek a po jídle si umýt ruce.
  7. Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu.
  8. Umím zazpívat písničku a říci krátkou básničku.
  9. Poznám barvy a geometrické tvary. Hravě zvládnu počítání do deseti.
  10. Těším se do školy na paní učitelku a na nové kamarády.

Tento výčet rozhodně není vyčerpávající, celé desatero s podrobným popisem jednotlivých bodů si můžete přečíst v "Novinkách"

—————

Je nějakým zákonem nebo předpisem ošetřeno odmítnutí nemocného (viróza, kašel, rýma) dítěte do MŠ?

V souladu s ust. § 29 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), má mateřská škola povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech, přičemž podmínky zajištění této bezpečnosti a ochrany zdraví dětí upravuje školní řád (ust. § 30 odst. 1 písm. c) školského zákona). Půjde nejen o obecná pravidla zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví či pravidla náležitého dohledu, ale též o úpravu podmínek předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění mezi dětmi. Rovněž lze citovat ust. § 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, který ukládá zařízením pro výchovu a vzdělávání (tj. i mateřským školám – srov. jeho ust. § 7 odst. 1) povinnost zajistit oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění, od ostatních dětí, a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby.

Platné právní předpisy tedy umožňují (či přímo ukládají) mateřským školám upravit podmínky provozu školy i s ohledem na předcházení šíření infekčních onemocnění, přičemž se domníváme, že není vyloučeno ani neumožnění přítomnosti nemocných dětí (dětí jevících známky akutního onemocnění) při vzdělávání. Vždy se však musí jednat o případy, které (vzhledem k základnímu právu dítěte na vzdělávání v dané škole) dočasné omezení jeho účasti odůvodňují, tj. kdy je skutečně ohrožena bezpečnost a ochrana zdraví ostatních dětí a takové opatření je přiměřené.

Ve školním řádu lze též zakotvit obdobné povinnosti zákonných zástupců (tj. povinnost sledovat zdraví dítěte a „vyloučit“ ho ze vzdělávání v případě onemocnění), přičemž při závažném a opakovaném porušování těchto povinností by byl dán důvod pro ukončení předškolního vzdělávání dítěte ve smyslu ust. § 35 odst. 1 písm. b) školského zákona.

—————

Kdy a jak lze požádat o odklad povinné školní docházky?

„Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dovrší šestého roku věku. I v případě, kdy zákonný zástupce chce požádat o odklad povinné školní docházky, musí dítě přihlásit k plnění povinné školní docházky v základní škole. O odložení povinné školní docházky může požádat již při zápisu. Žádost se podává řediteli základní školy písemně a musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa (pro tyto potřeby je dostačující doporučení praktického lékaře pro děti a dorost).

O odklad povinné školní docházky musí zákonný zástupce požádat nejpozději do 31. května kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. „

—————


Kontakt

Mateřská škola Polárka

Základní škola a Mateřská škola Kopřivnice
17. listopadu 1225
okr. Nový Jičín, příspěvková organizace



737 159 679